Onderwijs - In studie

DBF-Kleuterschool Werchter

Een kleuterschool met zijn eigen karakter

archipelago I ar-te won – i.s.m. Belfius en Vanderstraeten - de ontwerpwedstrijd voor een nieuwbouw kleuterschool te Werchter waar 150 kleuters in 2019 hun eerste schoolstapjes zullen zetten.

Met dit project streeft archipelago I ar-te naar een belevingsvolle speel-, groei -en leeromgeving, ontworpen op maat van het kind en de leerkrachten. Het meer dan 1000m² grote complex omvat o.a. een eetzaal met polyvalente ruimte van 200m² en zes ruime klaslokalen. Een goed ontworpen omgeving kan een sterk positieve impact hebben op het welzijn van zowel kleuter als leerkracht.


Een kleuterschool met zijn eigen karakter

De deelgemeente Werchter heeft een gemeentelijke basisschool, gescheiden door een weg van de gemeentelijke kleuterschool. De huidige infrastructuur van de kleuterschool voldoet niet langer aan de noden van vandaag. Het uitgestrekte terrein in de doodlopende straat waar de lagere school reeds gevestigd is, biedt ontzettend veel mogelijkheden. archipelago I ar-te ontwierp een volume met een eigen speels karakter, maar toch visueel verbonden met de bestaande lagere school via de speelplaatsen. Hoewel lagere -en kleuterschool verschillend zijn met een eigen karakter, behoren ze tot één groot geheel door een centrale as die beide speelplaatsen met elkaar verbindt. De kleuterschool straalt een jeugdige en speelse sfeer uit binnen zijn geborgen schil.


Maximale beleving in een eenvoudig en functioneel plan

Een kloppend hart

Als schakel tussen de speelplaats en de klassen is de polyvalente ruimte het kloppend hart van de nieuwe kleuterschool. Hierdoor draagt deze ruimte een veelheid aan functies. Van ontmoetingspunt voor kinderen, ouders en leraren, over ruimte voor buitenschoolse opvang, tot binnenspeelruimte voor de kinderen, en zoveel meer. Zijn belang wordt extra geaccentueerd door de grote lichtstraat die de ruimte laat baden in het licht.


Een avontuurlijke klas

Een kwalitatief ontwerp moet een klas creëren die functioneel, esthetisch, gericht op kinderen en ondersteunend voor de leerkrachten is. Aan de rustige zuidzijde van het perceel bevinden de klassen zich met hun privétuintje. De klassen kunnen zowel individueel als gekoppeld gebruikt worden door mobiele tussenwanden. Grote ramen naar de polyvalente ruimte creëren niet enkel een visuele band, maar laten de klassen ook meegenieten van extra daglicht. Door de combinatie van een centrale open zone omsloten door een ‘actieve’ wand en een gerichte diversiteit aan materialen wordt er in de klas een stimulerende beweging gecreëerd. Het biedt hen veel mogelijkheden om zichzelf uit te dagen door te kijken, voelen, horen, ruiken en bewegen.


Al spelend leren

Speelpodia worden gekoppeld aan de klassen en vormen de relatie tussen klas en de centrale ontmoetingsruimte. Deze bieden de kinderen een veelheid aan mogelijkheden om te ontdekken, even alleen te zijn, in kleinere groep te spelen en zoveel meer. Aan de grote ramen naar de polyvalente ruimte worden rekjes geplaatst waarop kinderen trots hun werkjes kunnen tonen aan de rest van de school. Kinderen kunnen op het podium klauteren via een brede trap om met een kleinere groep te spelen of uit te kijken op de polyvalente ruimte. De nissen zijn geheel in hout uitgevoerd en profileren zich zo als een uitnodigend groot meubel. Tenslotte wordt ook centraal in de polyvalente ruimte een speelmeubel gepositioneerd die door de kinderen vrij kan gebruikt worden. Het verkleint de schaal van de grote hal tot een maat die perfect aansluit bij de leefwereld van kleuters.

architectuur ar-te

stabiliteit Yuvico

technieken STABO

opdrachtgever Belfius -
gemeente Rotselaar

oppervlakte 1.000 m²

budget € 2.000.000

(excl. BTW, erelonen)

periode 2017 - 2019